لیست تصاویر
آشنایی با سطوح بسپاری

برای چسباندن پلی اتیلن، پلی پروپیلن، تفلون و استالها با چسبهای معمولی سطح مورد نظر نیاز به آماده سازی ویژه ای دارد. تمیز کردن دقیق و مناسب این سطوح بسیار ضروری است.
روش های مختلفی برای آماده سازی این اجسام برای ایجاد اتصال وجود دارد. تفلون می تواند پس از شستشو با سدیم ایجاد اتصال کند.این امر سبب انتقال فلوئور از سطح جسم شده و لایه قهوه ای رنگ کربنی باقی می گذارد.

دید کلی ساخت و مصرف چسب از گذشته رایج بوده است. در قدیم، از موادی چون قیر و صمغ درختان به عنوان چسب استفاده می کردند. در تمام قرون گذشته و همچنین قرن نوزدهم چسب ها منشا حیوانی و یا گیاهی داشته اند. چسب های حیوانی به طور عمده بر مبنای کلوژن مامالیام بودند که پروتئین اصلی پوست، استخوان، رگ و پی است و چسب های گیاهی از نشاسته، دکسترین، دانه های گندم، سیب زمینی و برنج تهیه می شدند.

کاربردهای متنوع چسب

 از ابتدای قرن نوزدهم بتدریج با پیدایش چسب های سنتتیک ساخته شده در صنعت پلیمر، چسب های سنتی و گیاهی و حیوانی از صحنه خارج شده اند. صنعت چسب به صورت وسیعی در حال رشد می باشد و تعداد محدودی وسایل مدرن ساخت بشر وجود دارد که از چسب در آنها استفاده نشده است. در اتصالات اغلب وسایل از یک جعبه بسیار ساده غلات گرفته تا هواپیمای پیشرفته، از چسب استفاده شده است.

امکانات بشر می تواند بوسیله چسب ها اصلاح گردد. این مطلب، شامل استفاده از سیمان های سخت شده توسط UV در دندانپزشکی و سیمان های پیوند آکلریلیک در جراحی استخوان می باشد. پیشرفت جدیدی که اخیرا در کاربرد چسب حاصل گشت، اتصال ریل های فولادی و تراموای جدید شهر منچستر بود. چسب ها نه تنها برای موادی که بایستی چسبانده و بهم پیوسته شوند، همچنین در ایجاد چسبندگی برای موادی از قبیل جوهر تحریر، رنگها و سایر سطوح پوششی، وسایل بتونه کاری و در مواد ترکیبی از قبیل فولاد یا بافت پارچه، در تایرهای لاستیکی، شیشه یا الیاف و در پلاستیک ها ضروری هستند.

اجزای تشکیل دهنده چسب ها، همگی  یا حاوی پلیمر هستند و یا در حین سخت شدن چسب ها بوسیله واکنش شیمیایی پلیمر شدن افزایشی یا پلیمر شدن تراکمی حاصل می شوند.

پلیمرها به چسب ها قدرت چسبندگی می دهند. می توان آن ها را به صورت رشته هایی از واحدهای شیمیایی همانند که بوسیله پیوند کووالانسی به هم متصل شده اند، در نظر گرفت.

پلیمرها در دماهای بالا روان می گردند و در حلال های مناسب حل می گردند. خاصیت روان شدن آنها در چسب های حرارتی و خاصیت حل شوندگی آنها در چسب های بر پایه حلال، یک امر اساسی می باشد.

پلیمرهای شبکه ای در صورت گرم شدن جریان نمی یابند، ممکن است در حلال ها متورم گردند، ولی حل نمی شوند. تمامی چسب های ساختمانی، شبکه ای هستند، زیرا این مورد خزش (تغییر شکل تحت بار ثابت) از بین می برد.

افزودنی های چسب

بسیاری از چسب ها، علاوه بر مواد پلیمری شامل افزودنیهای زیر می باشند :

- مواد پایدار کننده در برابر تخریب توسط اکسیژن و UV بسیار مقاوم می باشند.

- مواد نرم کننده که قابلیت انعطف پذیری بالایی دارند.

نظرات

user-pic
جواد دلاوری
12 خرداد 1401

بی نظیر در فروش و اجرای کفپوش اپوکسی

ثبت نظر