لیست تصاویر
مصارف گوناگون رزین های اپوکسی

امروزه خانواده بزرگ رزین های اپوکسی دارای بالاترین کارآیی در بین رزین های موجود در صنعت می باشد. اپوکسی ها عموماً در مقاومت های شیمیایی و "از هم پاشیدگی های" ناشی از عوامل محیطی و خواص مکانیکی، بالاتر از اکثر انواع رزین ها می باشند. در نتیجه این حالت موجب مصرف تقریباً انحصاری این رزین ها در قطعات سازه های هوایی گردیده است. از دیگر سو به دلیل چسبندگی بالای این رزین ها و مقاومتشان در برابر از هم پاشیدگی ناشی از تماس با آب، از آن ها به عنوان رزین ایده آل برای مصارفی چون تجهیزات صنایع هوا فضا و بالستیک، دریایی، خودروسازی، چند سازه ای های پیشرفته، صنایع دفاعی، نفت و گاز، برق و الکترونیک، تجهیزات ورزشی و ... استفاده می شوند.

همچنین امروزه از اپوکسی ها به جهت تولید محصولات دیگری مانند چسب ها، خمیرهای درزگیر، ترکیبات ریخته گری و سیل کننده ها (آب بند کننده ها)،لعاب، پوشش های کف و رنگ ها استفاده می شود.

ساختار رزین های اپوکسی

اصطلاح اپوکسی به گروه شیمیایی اطلاق می شود که در آن یک اتم اکسیژن با دو اتم کربن دیگر که به نوعی به هم پیوند خورده اند، متصل می باشد.

ساده ترین اپوکسی دارای یک ساختار حلقوی سه عضوی بوده که اصطلاحاً به آن "1 و 2 اپوکسی" یا "آلفا اپوکسی" گفته می شود.

رزین های اپوکسی از واکنش بین اپی کلروهیدرین و بیس فنل A به دست می آیند و معمولا با رنگ قهوه ای یا زرد کهربایی مخصوص به خود شناسایی می شوند و دارای خواص مفید زیادی هستند.

رزین مایع در مخلوط با عامل پخت کننده آن، رزینی با گرانروی پایین می سازد که سهولت در انجام فرآیندهای تولید را به دنبال دارد.

رزین های اپوکسی بسته به نوع عامل پخت کننده آن می توانند به سهولت و سرعت در هر درجه حراتی از 5 درجه سانتیگراد تا 450 درجه سانتیگراد پخت شوند.

قدرت بالای چسبندگی و خواص مکانیکی بالای این رزین ها در کنار مقاومت بالای عایق الکتریکی و مقاومت شیمیایی خوب آنها موجب ارتقاء بیش از پیش جایگاه مصرف آنها گردیده است.

رزین های اپوکسی همانند وینیل استرها از ساختمان زنجیره های بلند مولکولی تشکیل شده اند که مکان های واکنش پذیرشان در انتهای این زنجیره هست، با این تفاوت که به جای گروه های استری، این مکان ها از گروه های اپوکسی تشکیل شده اند.

نبود گروه های استری در این رزین ها به معنی داشتن مقاومت بسیار خوب به خصوص در مقابله با آب می باشد.

همچنین مولکول های اپوکسی در مرکز خود دارای دو گروه حلقوی اند که بهتر از گروه های خطی، قادر به جذب تنش های مکانیکی و حراتی هستند.

بنابراین رزین های اپوکسی خواص سفتی، چغرمگی و مقاومت حرارتی خیلی خوبی را ارائه می کنند.

نظرات

user-pic
جواد دلاوری
12 خرداد 1401

بی نظیر در فروش و اجرای کفپوش اپوکسی

ثبت نظر