لیست تصاویر

با توجه تنوع مصالح ساختمانی در کشورهای پیشرفته ، کمتر شرکتی وجود دارد که حداقل یک سری کامل دستگاه ساخت و انتقال بتن کفی نداشته باشد . بتن کفی یا بتن حبابدار و یا اسفنجی از خانواده بتن های سبک می باشد که سیپورکس و هبلکس در ایران بیشتر مورد مصرف قرار گرفته است. با توچه به اینکه برای تهیه این محصولات احتیاج به تجهیزات عظیم و گران قیمت می باشد ، تولید بتن کفی هم ساده تر و هم ارزانتر و با توجه به قابلیت حمل خط کامل ، کاربردی تر است . این بتن با تقسیم یکنواخت حباب های هوا در حجم سازه آنها را سبک تر و کاربردی تر می نماید. این بتن از طریق فعال شدن مواد شیمیایی حاصل نمی شود و برای محیط زیست هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آورد . بلکه تنها به صورت مکانیکی هوادار می گردد.

مواد کف کننده آن طبق فرمول مخصوص از مواد معدنی ، گیاهی به دست میاید و به کمک یک دستگاه کف ساز ، یک دستگاه میکسر جهت تولید ملات و دیگر تجهیزات کناری مانند سیلوی سیمان ، سیلوی ماسه ریزدانه و دستگاه های انتقال آن مانند حلزون و غیره تولید می گردد. این خط میتواند روی چرخ قابل حمل باشد و یا بصورت ثابت مورد استفاده قرار گیرد.

عمومی ترین کاربردهای بتن کفی

با کاهش و افزایش حبابهای موجود در این بتن وزن مخصوصهای مختلفی به دست می آید و این تغییر وزن مخصوص در کاربرد آن نقش اساسی دارد . به عنوان مثال این سازه با وزن مخصوص 400 الی 700 کیلو در متر مکعب می تواند در شیب بندی سقف ها و کف بندی ساختمان مورد مصرف قرارگیرد و یا به عنوان پر کننده انبوه به کار رود .

از وزن مخصوص 700 الی 1200 در متر مکعب می تواند فشار 25 الی 100 کیلو بر سانتی متر مربع را تحمل نماید.

بلوک های پیش ساخته شده از این بتن به راحتی برای ساختن دیوارهای خارجی و یا پانل های کوچک آن برای دیوارهای جداکننده به کار می رود.

به عنوان ایزوله کننده ساختمان به راحتی بین روکار ساختمان و قسمتهای داخلی ریخته می شود که هم نگهدارنده تاسیسات و هم ایزوله کننده آن گردد.

نظر به عدم نفوذ آب و بخار در آن به صورت وسیع در ساخت استخر و سردخانه و غیره بکارمی رود و میزان جذب آب آن نزدیک به صفر بوده و ماهها روی آب شناور می ماند . در صورت به کار بردن سیمان نسوز میتوان از آن جهت دیواره های کوره که مستقیماً با حرارت سرو کار دارد استفاده کرد.

امتیازات بتن کفی بتن سخت

1- مانند سازه بتنی عمر آن بی پایان بوده ، تغییر شکل نمی دهد و به عنوان یک ماده مصرفی موقت مورد مصرف قرار نمی گیرد .

2- وسیع بودن زمینه کاربردی ، عایق صوتی و رطوبتی بودن آن به صورت همزمان باعث می گردد بجای مصالح و مواد مختلف ، تنها با این بتن به این مهم دست یافت .

3- با توجه به هزینه سنگین حمل ونقل به خصوص در مواد اولیه سنتی ، این بتن هزینه های حمل و نقل را بصورت فاحش کاهش می دهد . همچنین با توجه به سبکی آن هزینه سازه فلزی و یا بتنی هر ساختمان را حداقل به اندازه 30 درصد پایین می آورد.

4- با توجه به این که اینگونه بتن با اره معمولی قابل برش بوده و با چسب ، دیوار چینی میشود، سطوح داخلی احتیاج به پوشاننده سنتی مانند گچ و گل و غیره نداشته و با حداقل هزینه قابل رنگ آمیز

 بتن سخت صنعتی به لحاظ فیزیکی و مکانیکی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و اغلب در مراکز صنعتی که در معرض سایش و ترافیک و بارهای سنگین قرار دارد ، به کار می رود .
این کفپوش به صورت یکپارچه و زیبا و با استفاده از پیگمنت های رنگی و دانه بندی های متنوع اجرا می گردد که از گرانول های سخت طبیعی و صنعتی طی مراحل کنترل شده و دقیق طبق استانداردهای بین المللی تهیه می شود . بتن سخت رنگی از ترکیب سیمان، آب ومواد افزودنی مجاز به دست می آید که به صورت یکپارچه و هم زمان با بتن ریزی ، به عنوان کفپوش های نهایی سطح در ضخامت های متفاوت اجرا می شود .
می توان با بهبود خصوصیات مکانیکی ، بتن را با طول عمر بیشتر و با کیفیت مطلوب تر اجرا نمود . با استفاده از افزودنی های مناسب، می توان بتنی با مقاومت های فشاری ، خمشی ، کششی و سایشی بالاتر از بتن معمولی به دست آورد.

خصوصیات بتن کفی یا بتن سخت

- جهت دوام و نفوذ ناپذیری بتن در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی در مناطق جنوبی و شمالی کشور
- جهت استفاده ی سازه هایی که در معرض خوردگی و یا نفوذ یون کلر باشد
- بهبود مقاومت های مکانیکی و شیمیایی بتن
- به سه صورت دیرگیر، زودگیر و نرمال
- مطابق با استاندارد1240ASTM C

بعضی از این افزودنی های بتن به شرح ذیل در پایین درج شده است :

ساخت بتن پر مقاومت با نسبت آب به سیمان پائین

برای کاهش آب به سیمان و در ضمن افزایش کارائی بتن توصیه می گردد یکی از مواد فوق روان کننده (بسته به فصل کاری) به میزان یک درصد وزن سیمان به کار رود ، با این کار مقاومت فشاری بتن افزایش می یابد.

 

استفاده از الیاف پلی پروپیلن

برای افزایش مقاومت کششی وخمشی بتن ، این الیاف به میزان 1kg/m3 به بتن ساخته شده ردیف بالا اضافه می گردد. استفاده از این الیاف باعث جلوگیری از ترک خوردگی تحت بار گذاری های متعدد می گردد.

 

استفاده از پودر سخت کننده پاششی بر روی بتن تازه

این کار همزمان با بتن ریزی انجام میشود و در هر متر مربع حدود 7 کیلو پودر مطابق روش استاندارد های بین المللی اجرا می گردد . این روش مقاومت سایشی بتن را بیش از 2 برابر می کند ضمن اینکه این مواد سخت کننده در رنگ طوسی ، قرمز آجری و سبز موجود است.

 

استفاده از ماده عمل آوری

در نهایت برای عمل آوری بتن میتوان از این ماده بر روی بتن استفاده کرد . با این کار ضمن عدم نیاز به استفاده از روش های قدیمی عمل آوری ، ترکهای ناشی از Plastic shrinkage وDrying shrinkage به حداقل می رسد. حدود سه تا چهار هفته بعد از بتن ریزی در صورت نیاز می توان پوشش پلی یورتان مناسب را بر روی این بتن اجرا نمود و یا تنها برای از بین بردن غبارزایی بتن ، ماده ای نفوذی بنام primer KSA-1 را بر روی آن اعمال کرد تا بدون تغییر در ظاهر آن مسئله غبار زائی کاهش داده شود.

نکات ایمنی در اجرای بتن کفی

در صورت تماس با پوست و بدن بلافاصله موضع را با صابون و آب فراوان شستشو دهید و در صورت تماس با چشم یا مخاط های تنفسی با آب گرم بشوئید.

نکات زیست محیطی اجرای بتن کف

مقادیر اضافی و باقی مانده را در آب یا خاک نریزید.

عمده کاربرد بتن کف

- ساخت اسکه ها
- جهت استفاده سازه های در مجاورت عوامل شیمیایی

نظرات

user-pic
جواد دلاوری
12 خرداد 1401

بی نظیر در فروش و اجرای کفپوش اپوکسی

ثبت نظر